Sänka skepp? Sink the Bismarck!

För några veckor sedan slank jag in på Bull & Bear på Birger Jarlsgatan i Stockholm för att ta en god öl.
Det var ganska lugnt och lite med folk så jag stod och pratade med bartendern en stund över en alldeles färsk Oppigårds Amarillo på fat.
Vi började prata om alla dessa "extrem-öl" som kommit det senaste året och hur de egentligen smakade. Var de verkligen goda eller bara spektakulära? Min erfarenhet av dessa extrema öl omfattade, så här långt,  "Ace of Spades" från Sigtuna (som är otroligt god) och BrewDogs "Tokyo" (som jag också tyckte var väldigt god).
Nu stod jag där och sneglade på "Sink the Bismarck" från BrewDog. Denna "quadruppel IPA" med sina extrema 41 % ABV. En IPA som innehåller fyra gånger så mycket humle och dessutom är nedfryst i fyra omgångar för att få fram denna alkoholstyrka. Bredvid denna flaska stod även en "Tactical Nuclear Penguin" från BrewDog. En extrem imperial stout, som när den gjordes var världens starkaste öl, men nu med sina blygsamma 32 % ABV.
Så skulle jag nu prova en extrem öl så var det väl lika bra att prova den mest extrema, sagt och gjort, det fick bli en "Sink the Bismarck"
Upphälld i  glaset såg den närmast ut som en sherry eller konjak. Kolsyran var obefintlig och färgen var lite mörkt bärnsten. Texturen är förhållandevis tjock och i glaset syns tydliga "legs", om jag får uttrycka mig i whisky-termer.
Jag snurrade lite lätt på glaset och doftade, förväntansfullt. Med doftsinnet på helspänn möttes jag först av inslag av jästa plommon och russin. I bakgrunden fanns nyanser av alkohol och en viss fruktighet från humlen. Svaga toner av karamell.
Smaken som jag först känner påminner mest om en utspädd konjak men övergår sedan till något betydligt mer nyanserat. Jag känner tydliga inslag av karamell och honung och massor av torkad frukt. Med tanke på att 41 % av denna dryck är alkohol så är resterande 59 % ganska smakrik ;-)
Kolsyran är som sagt obefintlig och redan efter första klunken infinner sig en hetta i halsen och efterlämnar en eldig känsla i gommen också. Efterbeskan slog till hårt och satt kvar i timmar efter detta besök.
På slutet gjorde jag som med whisky, tillsatte några droppar vatten och det gjorde att känslan av att jag drack öl blev ännu mindre.
På det hela skulle jag nog först klassa denna öl som en extrem barley wine snarare än en Dubbel IPA (som den är klassad som på både Ratebeer och Beeradvocate) om det inte vore för avsaknaden av sötma och den otrooooligt långa efterbeskan.


För er som inte provat denna öl så rekommenderar jag er ändå att göra så för det är en upplevelse utöver det vanliga!!


Skulle jag idag välja en av de extrema öl som jag nu provat så skulle jag hellre ta en "Ace of Spades" eller en fin BrewDog Abstrakt, om man nu får kalla dessa extrema!?
Betyg 8 av 10

3 kommentarer:

  1. inte god alls i min mening :)

    men för oss som köpte den på flaska så kan jag berätta att det fanns en del kolsyra i den i början men vilket av naturliga skäl oftast är borta på krogen efter som den oftast har varit öppen ett tag.

    min 33a hemma kan jag inte få slut på för den är rolig att testa 1 - 2 ggr. Pingvinen vet jag ens inte om jag kommer att öppna..

    skit kul att ha provat, men god? nä!

    SvaraRadera
  2. hur mycket får man betala för en sån på krogen då? :)

    /Myspanda @ iglaset

    SvaraRadera
  3. @Myspanda: Priset varierar något, men ca 100 riksdaler per centiliter!!

    SvaraRadera